UKUPNO
U opcijama korpe možete odabrati način plaćanja i prijema vaše pošiljke.
ZAVRŠI KUPOVINU
Diesel motori su poznati po svojoj izdržljivosti i ekonomičnosti, ali dizne (injektori) koje ubrizgavaju gorivo mogu vremenom da se zaprljaju. Nečiste ili zapušene dizne mogu uzrokovati nepravilno sagorevanje goriva, što dovodi do slabijih performansi motora, većeg trošenja i raznih kvarova. U nastavku ćemo detaljno objasniti zašto dolazi do prljanja dizni, koji su simptomi ovog problema, kako očistiti dizne na dizel motoru različitim metodama, kao i kako da održavate sistem ubrizgavanja goriva u najboljem stanju.
Dizne su precizni uređaji kroz koje gorivo pod visokim pritiskom dospeva u cilindre motora i raspršuje se u obliku finih kapljica. Tokom vremena, sitne čestice iz goriva (pogotovo ako je gorivo lošijeg kvaliteta) i naslage od sagorevanja mogu se taložiti na otvorima dizni. Loš kvalitet goriva sa viškom sumpora ili nečistoća jedan je od glavnih uzroka taloženja i kvara dizni. Pored toga, normalno habanje usled visokih temperatura i pritisaka (kod savremenih dizel sistema pritisak ubrizgavanja dostiže i preko 2.000 bara) doprinosi formiranju naslaga i umanjuje protok goriva kroz diznu. Sve dizne u motoru rade u istim uslovima – dobijaju isto gorivo i podložne su sličnom habanju, pa se prljanje obično javlja na svima srazmerno.
Kako prepoznati zaprljane dizne? Najčešći simptomi uključuju teže pokretanje motora, neujednačen rad u leru, tzv. “kašljucanje” ili trzanje motora prilikom ubrzavanja, gubitak snage, povećanu potrošnju goriva i pojačano dimljenje iz auspuha. Motor može da trokirа i da nepravilno radi pod opterećenjem, a u nekim slučajevima pali se i indikator greške motora na instrument tabli. Naravno, ovi simptomi mogu ukazivati i na druge kvarove, ali ako se javljaju zajedno (ili nakon korišćenja goriva sumnjivog kvaliteta), velike su šanse da su dizne zaprljane.
Kada se suočite sa problemom zapušenih dizni, postoje dva osnovna pristupa: čišćenje dizni bez demontaže (korišćenjem hemijskih sredstava ili specijalnih uređaja) i mehaničko čišćenje uz demontažu. Iskusni automehaničari često kombinuju ove metode za najbolje rezultate, u zavisnosti od toga koliko su dizne zaprljane i u kakvom su stanju.
Najjednostavniji prvi korak je korišćenje aditiva za čišćenje dizni koji se dodaje u rezervoar goriva. Ovi aditivi (tzv. čistači injektora) sadrže hemijska sredstva koja tokom vožnje rastvaraju naslage i čađ unutar dizni. Postupak je vrlo jednostavan: sipate odgovarajuću dozu aditiva u rezervoar (obično na pun rezervoar dizela) i vozite vozilo određeni broj kilometara ili ostavite motor da radi određeno vreme prema uputstvu proizvođača aditiva. Prednost ove metode je što ne zahteva rastavljanje – praktična je i relativno jeftina.
Međutim, treba imati realna očekivanja. Aditivi mogu biti efikasni kao preventiva i za blago zaprljane dizne, ali ako su dizne ozbiljno zapušene, moguće je da samo aditiv neće rešiti problem. Takođe, veoma je važno koristiti proveren kvalitet aditiva poznatih proizvođača, jer loši preparati mogu narušiti sistem goriva. Aditivi i slična hemijska sredstva spadaju u potrošni materijal u održavanju vozila, te se mogu pronaći u prodavnicama auto opreme.
Ako aditiv ne daje rezultate ili želite temeljitije čišćenje bez skidanja dizni, u servisima se koristi specijalna oprema za čišćenje dizni na vozilu. Ova metoda podrazumeva spajanje uređaja (ili posude sa specijalnom tečnošću za čišćenje) direktno na sistem za ubrizgavanje goriva. Postupak ide ovako: pumpa za gorivo vozila se privremeno isključi, a na dovod goriva se priključi aparat koji pod pritiskom ubacuje specijalno sredstvo za čišćenje kroz dizne. Motor se potom pokrene i radi na tom posebnom rastvoru umesto nafte, obično oko 5 do 10 minuta, dok uređaj cirkuliše sredstvo kroz dizne. Nakon završenog ciklusa, uređaj se automatski isključuje. Tada se sistem vrati na originalno povezivanje (pumpa goriva ponovo spoji), motor se upali i proveri njegov rad.
Prednost ove metode je što se dizne čiste direktno na motoru pod sličnim uslovima kao u radu. Specijalna tečnost rastvara naslage mnogo intenzivnije nego običan aditiv u rezervoaru. Važno je napomenuti da je ova smeša veoma zapaljiva, te se mora paziti da nema izvora paljenja u blizini dok traje postupak. Ovakav tretman često daje dobre rezultate u otklanjanju naslaga i balansiranju ubrizgavanja, a pritom ne zahteva skidanje dizni. Ipak, ako su dizne mehanički oštećene ili ekstremno zapušene, ni ova metoda neće pomoći – u tom slučaju ostaje demontaža i servis.
Najtemeljitiji vid čišćenja podrazumeva vađenje dizni iz motora i njihovo servisiranje. Ovaj posao poverite iskusnom dizel servisu ili vrlo veštom mehaničaru, jer su dizne precizni i skupi uređaji. Sam proces obično obuhvata: demontažu dizni sa motora, rastavljanje svake dizne na komponente, čišćenje delova, zamenu sitnih delova (dihtunga, filterčića, podložaka) i ponovno sklapanje uz testiranje.
Najčešće se čišćenje kombinuje sa ultrazvučnim pranjem – delovi dizne se potapaju u posebnu ultrazvučnu kadu sa rastvorom koji vibracijama skida nečistoće. Ultrazvučno čišćenje može ukloniti gomilu gareži i taloga, ali važno je znati njegove granice. Samo potapanje dizne u ultrazvučnu kadu očistiće je spolja, ali talog unutar finih kanala dizne često ostaje nedirnut, jer ultrazvučni talasi ne prodiru dovoljno duboko u unutrašnje komore. Zato se ultrazvučno pranje kombinuje sa ručnim čišćenjem – dizna se rasturi, mehanički očisti iglica, ventil i kanalčići, pa tek onda ponovo ispere ultrazvukom. Nakon čišćenja, obavezno se vrši ispitivanje dizni na specijalnom stolu (pumpi) koji proverava obrazac raspršivanja goriva, protok i zaptivanje pod visokim pritiskom, kako bi se potvrdilo da dizna radi ispravno.
Servis dizni u radionici – dizna se rastavlja na sastavne delove radi detaljnog pregleda i čišćenja. Ovo je posao za stručnjake sa odgovarajućom opremom.
Ipak, postoje i kompleti alata koji omogućuju osnovno čišćenje dizni kod kuće. Na primer, dostupni su setovi za čišćenje ležišta dizni u glavi motora (specijalni frezeri i četkice za skidanje gareži sa mesta gde dizna naleže). Ovi alati spadaju u kategoriju auto alati i koriste se prilikom zamene ili reparacije dizni kako bi se osiguralo dobro dihtovanje nove ili očišćene dizne.
Tokom sklapanja servisiranih dizni, u njih se ugrađuju novi bakarni podlošci (dihtunzi) i druge sitnice prema potrebi, a zatim se dizne vraćaju u motor. Nakon ugradnje, važno je pokrenuti motor i proveriti da li sve dizne rade ujednačeno i da li nema curenja goriva oko spojeva. Kvalitetno očišćene i podešene dizne mogu povratiti gotovo fabričke performanse motora.
Kao i uvek, bolje je sprečiti nego lečiti. Evo nekoliko saveta kako da održite dizne čistima i izbegnete skupa čišćenja ili zamene:
Zapamtite, čiste dizne znače pravilno raspršivanje goriva, potpunije sagorevanje i motor koji radi mirno i efikasno. Prvi znaci problema sa diznama ne moraju odmah značiti skup popravak – često je dovoljno očistiti ih odgovarajućom metodom i motor će povratiti izgubljenu snagu. Ako niste sigurni u stanje vaših dizni, najbolje je da posetite proveren dizel servis gde mogu testirati svaku diznu ponaosob. Tamo će utvrditi da li je dovoljno čišćenje ili je potrebna kalibracija, pa čak i zamena dizne. Balansiran pristup – redovna preventiva i pravovremena reakcija na simptome – osiguraće da vaš dizel ljubimac još dugo prede bez skupih kvarova.