UKUPNO
U opcijama korpe možete odabrati način plaćanja i prijema vaše pošiljke.
ZAVRŠI KUPOVINU
Najčešći kvarovi alternatora i kako ih dijagnostikovati i popraviti. Stručni vodič uz savete, slike i preporuku alata.
Alternator je „srce” električnog sistema vozila – obezbeđuje punjenje akumulatora i stabilno napajanje svih potrošača. Kada počne da slabi, automobil to vrlo brzo oseti: lampica akumulatora na tabli, treperenje svetala, zviždanje sa remena, miris zagorele gume, krčanje ležaja ili čak povremeno gašenje vozila. U ovom vodiču, pripremili smo stručan, praktičan i bezbedan plan: od simptoma i dijagnostike do popravke i prave kupovine alata i opreme.
Većina kvarova daje slične tragove:
Normalan napon punjenja kod većine vozila je oko 14,0–14,5 V pri leru, sa uključenim potrošačima. Ako je značajno iznad ili ispod, sistem napajanja traži hitnu dijagnostiku.
Simptom: napon „šeta”, prepunjavanje (>15 V) ili nedopunjavanje (<13 V), lampica punjenja povremeno svetli. Uzrok: istrošen regulator (klasičan ili LIN/COM „smart” tip), loše mase/kablovi, termalni stres. Rešenje: provera napona na klemovima i pod opterećenjem; ako se potvrdi kvar – zamena regulatora ili komplet alternatora (na novijim vozilima često isplativije).
Alat za brzu dijagnostiku: – USAG multimetar AC/DC 076 A – robustan, tačan, idealan za merenje punjenja i struje. (Altema) – USAG automotiv multimetar 076 F – automotiv funkcije (obrtaji, temperatura), praktičan u servisu.
Simptom: punjenje postoji, ali akumulator se prazni; svetla trepere; elektronika se „čudno” ponaša. Uzrok: probio/„curi” diodni most – na izlazu punjenja javlja se prevelika AC „ripple” komponenta. Rešenje: izmerite AC ripple (multimetar u AC opsegu; još bolje osciloskop). Značajno povećan ripple ukazuje na kvar dioda/statora – popravka ili zamena alternatora.
Kako izmeriti ripple brzo:
Simptom: punjenje ide/prekida pri vibracijama, lampica povremeno se pali; sitno „zujanje”. Uzrok: istrošene četkice ili oštećeni klizni prstenovi. Rešenje: kod klasičnih alternatora – zamena četkica (često u sklopu sa regulatorom) + doterivanje prstenova; na modernim jedinicama zamena kompleta je često isplativija.
Simptom: zviždanje/krčanje koje prati obrtaje; ponekad vibracije. Rešenje: zamena ležajeva; proveriti koaksijalnost i stanje kućišta. Ako se ležaj „rasuo”, proveriti stator/rotor na mehanička oštećenja.
Mnoga moderna vozila koriste jednosmerno-prekoklopnu remenicu (OAP/OAD) da smanji vibracije i opterećenje sistema. Kada propadne, dobijate zviždanje, drhtanje zatezača, oštećen kaiš i nestabilno punjenje. Specijalan set za montažu/demontažu sprečava oštećenja alternatora.
Alat kao što je: – Set svlakača remenica alternatora 18/1 JBM – univerzalan set za OAP/OAD remenice, neophodan za brzu i čistu demontažu.
Simptom: isprekidano punjenje, lampica se pali pri udaru po rupi, pregrijani konektori. Rešenje: očistite i zategnite mase (motor/karoserija/akumulator), proverite B+ kabl, konektor na alternatoru (posebno na vozilima sa LIN/COM). Koristite dielectric grease po potrebi.
Bezbedno prvo: nikada ne skidajte kleme akumulatora dok motor radi – moderni sistemi su osetljivi na „load dump” i naponske pikove. To može oštetiti ECU/elektroniku. Umesto toga, merite napone i ripple instrumentima.
Preporučen alat za ovaj protokol: – USAG multimetar 076 A ili 076 F – precizna merenja napona/struje. – Tester akumulatora 12 V JBM – brza provera CCA i stanja baterije. – Tester sa štampačem 6/12 V JBM – za izveštaje prema klijentima. – Dodatni set sondi i pipalica JBM – praktično za teško dostupna mesta.
Dobra dijagnostika štedi vreme i novac. Umesto slepog menjanja delova, izmerite: mirni napon, napon punjenja, AC ripple, i pregledajte kaiš/remenicu. Za većinu radionica, kombinacija kvalitetnog multimetra, testera akumulatora i specijalnog seta za remenice pokriće 80% slučajeva. Sve to možete naći u našoj ponudi: Auto alati, Električarski alat, USAG asortiman.