Dizalica popušta - Šta je razlog i kako rešiti?

 

Dizalica popušta - Šta je razlog i kako rešiti?

Ako vam dizalica polako spušta vozilo ili gubi visinu tokom rada, to je jasan znak da nešto nije u redu. Dobra vest? U većini slučajeva uzrok je jednostavan i rešiv – od nivoa ulja do vazduha u sistemu. U nastavku vas vodim kroz preciznu dijagnostiku, brza rešenja i kada je vreme za servis ili zamenu.

 

Kako prepoznati da dizalica popušta?

  • Vozilo postepeno klizi naniže iako ventil za spuštanje nije otvoren.

  • Potrebno je više potisaka ručke ili duže vreme rada motora da bi se postigla ista visina.

  • Čuje se „šuštanje“ iz ventila ili se primećuje vlaženje/tragovi ulja na cilindru i crevima.

Kod radioničkih liftova (dvostubne, makazaste, četvorostubne): platforma ne drži nivo, bezbednosne zadrške se češće uključuju, ili se visina nejednako menja.

Najčešći uzroci (i šta znače)

  1. Nizak nivo hidrauličnog ulja
    Bez dovoljno ulja pumpa hvata vazduh, pritisak osciluje, a dizalica gubi visinu. Ovo je najčešći i najlakši uzrok za rešavanje. Detaljno uputstvo za dopunu i odzračivanje većpostoji – pogledajte vodič Kako ispustiti vazduh iz hidraulične dizalice
  2.  
  3.  .
  4. Vazduh u sistemu
     Mikromehurići kompresuju pritisak i prave osećaj „sunđera“. Rešenje je odvazdušivanje prema uputstvu i dopuna ulja do propisanog nivoa.
  5. Istrošeni dihtunzi/semerinzi na cilindru ili pumpi
    Ako ulje „pušta“ oko klipa, pritisak polako pada. Na ručnim krokodil i buteljka dizalicama često strada O-ring na klipu pumpe ili glavnom ventilu. U radionici to je posao za servis, a kod profesionalnih liftova obavezna je stručna intervencija.
  6. Ventili nisu potpuno zatvoreni / neispravan povratni ventil
    Sitna nečistoća na sedeštu ventila omogućava mikropropuštanje, što dovodi do „klizanja“ pod opterećenjem. Često pomaže čišćenje i novo podešavanje, a po potrebi zamena.

  7. Preopterećenje ili nepravilno oslanjanje
    Dizalica koja radi iznad nominalne nosivosti ili se oslanja na pogrešne tačke vozila može delovati kao da popušta – zapravo konstrukcija radi van parametara. Proverite nosivost i tip dizalice u odnosu na posao: krokodil i kranske za mobilne intervencije, dvostubne/makazaste/četvorostubne za radioničku upotrebu.
  8.  

 

 

Brzi vodič: šta uraditi odmah (sigurno i smisleno)

1) Vizuelna provera
 Obrišite cilindar, spojeve i creva, pa posmatrajte ima li novih tragova ulja. Proverite da ventil za spuštanje nije čak i minimalno otvoren.

2) Provera i dopuna ulja + odzračivanje

  • Postavite dizalicu bez tereta.

  • Doterajte je pri vrhu hoda, dopunite ulje do propisanog nivoa.

  • Uradite odvazdušivanje prema ovom kratkom uputstvu sa našeg bloga (korak-po-korak).

3) Test pod opterećenjem
Podignite vozilo unutar deklarisane nosivosti. Ako i dalje gubi visinu, verovatni su zaptivke ili ventili – nastavite na servis.

4) Nikad ne radite ispod vozila bez dodatnog osiguranja
Koristite klocne kao standard bezbednosti – to je industrijska praksa, a i mi to posebno naglašavamo u svojim vodičima.

Kada je vreme za servis (ili zamenu)

  • Stalno klizanje i posle dopune/odzračivanja.

  • Masnoća na klipu ili ispod platforme posle svakog podizanja.

  • Neujednačeno podizanje krakova ili platformi (radionički lift).

  • Prelazite na viši nivo posla: npr. sa ručnih dizalica na dvostubnu ili makazastu zbog protoka vozila i bezbednosti.

Ako vaša dizalica ima više od nekoliko sezona rada, ponekad je ekonomski isplativije preći na noviji, bezbedniji model – pogledajte izbor u kategoriji Dizalice, uključujući dvostubne za generalne servise i makazaste za uštedu prostora i brze poslove.

 

 

Preporuke iz naše ponude

  • Za kućne garaže i mobilne intervencije:
    Krokodil dizalice – stabilne, niskoprofilne, brzo podižu.
  • Za lakša vozila i opremu:
    JBM 2T/5T paštete i 5T u koferu i 5T u koferu – praktične i robusne.
  • Za profesionalne servise:
    Dvostubne SPACE 5–5,5 t – sinhronizacija, sigurnosni ventil, CE sertifikacija; ili mobilne kolone kada treba fleksibilnost hale.
  • Za sigurnost pri radu:
     Uvek imajte klocne uz dizalicu. To je mala investicija koja spašava živu glavu.

Završna reč

Ako vaša dizalica popušta, počnite od ulja i odzračivanja, zatim proverite ventile i zaptivke. Za sve što izlazi iz domena osnovnog održavanja, pozovite servis – posebno kod radioničkih liftova koji moraju zadovoljiti EN 1493 kriterijume bezbednosti. A ako je vreme za nadogradnju, istražite našu ponudu dizalica i uzmite model koji najbolje prati vaš tok posla i tip vozila.