UKUPNO
U opcijama korpe možete odabrati način plaćanja i prijema vaše pošiljke.
ZAVRŠI KUPOVINU
Svakom vozaču se bar jednom dogodilo da primeti udubljenje ili ogrebotinu na karoseriji svog automobila. Bilo da je u pitanju manji udarac na parkingu, šteta od grada ili sudar, oštećenja na limariji mogu narušiti izgled i vrednost vozila. Dobra vest je da mnoga takva oštećenja možete sanirati sami, uz malo truda, strpljenja i pravilan izbor alata. U nastavku saznajte kako ispraviti limariju na autu korak po korak, uz savete iskusnih majstora. Naučićete koje metode uradi sam popravke funkcionišu za manje udubljenja, kako da pripremite površinu za rad, kao i na koji način da popunite i ofarbate oštećeni deo kako bi vaš automobil ponovo zablistao.
Pre nego što započnete ispravljanje limarije, ključno je da se pobrinete za bezbednost i dobru pripremu radnog prostora. Parkirajte automobil na ravnu površinu i osigurajte ga (povucite ručnu kočnicu, ubacite u brzinu). Ukoliko ćete raditi na delu karoserije blizu točkova ili poda, razmislite o podupiračima ili dizalici za vozilo radi lakšeg pristupa – stabilnost vozila je prioritet. Zatim temeljno operite i osušite deo automobila na kom ćete raditi. Čista površina omogućiće bolju uočljivost svih udubljenja i ogrebotina, a ukloniće i prljavštinu koja može smetati prilikom popravke.
Ne zaboravite ni ličnu zaštitu. Obavezno koristite rukavice kako biste zaštitili ruke od posekotina na oštrom metalu i hemikalija iz boje ili kita, kao i zaštitne naočare da spreče upad prašine ili opiljaka u oči. Kvalitetna zaštitna oprema poput radnih rukavica, naočara, maske za prašinu i slušalica (ako koristite bučne alate) učiniće rad bezbednijim i prijatnijim. Takođe, obezbedite dobro osvetljenje – po mogućstvu radite u garaži ili radionici sa jakim svetlom, ili koristite prenosne lampe kako biste jasno videli svaki detalj na karoseriji.
Kao i za svaki zanatski posao, odgovarajući alat čini pola uspeha. Pre nego što počnete sa ispravljanjem lima, pripremite sve potrebne alate i materijale kako biste posao obavili efikasno. Evo liste osnovnih stvari koje će vam biti od koristi:
Kada ste prikupili sve alate, proverite da li su ispravni i spremni za upotrebu. Istrošeni brusni papiri, loš kist na farbi ili tupi sekači mogu vam otežati posao, stoga ih zamenite novim pre početka. Planirajte unapred svaki korak – od udarca čekićem do završnog sloja laka – i poređajte alat po redu korišćenja. Dobra organizacija ubrzaće proces i smanjiti stres tokom rada.
Za sitnija oštećenja na limariji – poput plitkih udubljenja bez oštećene boje – često je moguće popraviti lim bez naknadnog lakiranja. Ovo su neke popularne “uradi sam” metode za manje udubljenja koje možete isprobati pre nego što se latite težih alata:
Isprobajte ove manje invazivne tehnike prvo – često mogu rešiti problem ili bar znatno ublažiti udubljenje tako da kasniji rad čekićem i kitovanje budu minimalni. Ipak, imajte na umu da uspeh zavisi od veličine i lokacije oštećenja. Za veća udubljenja ili ona koja su oštetila boju, biće potrebno primeniti klasičnije metode ispravljanja i naknadnog farbanja, o čemu ćemo govoriti u narednom delu.
Kada je udubljenje duboko, oštro ili je lak popucao, jednostavni trikovi verovatno neće biti dovoljni. U tim slučajevima primenjuje se tradicionalna metoda: ručno ili alatima izravnavanje lima, zatim fino izravnavanje kitom i ponovno farbanje oštećenog dela. Ovaj proces zahteva više vremena i preciznosti, ali uz adekvatnu pripremu možete ga uspešno obaviti i kod kuće.
Prvi korak je da uklonite svu labavu farbu i koroziju oko oštećenja. Fino brusnom pločom na bušilici ili brusilici (ili ručno brusnim papirom granulacije oko 120–180) obrusite površinu oko udubljenja dok ne dođete do zdravog sloja metala i čvrste boje na par centimetara oko oštećenja. Ovo će obezbediti dobru podlogu za kasnije nanošenje kita i boje. Nakon brušenja, obavezno obrišite površinu od prašine i odmašćite je (npr. nitro razređivačem ili posebnim odmašćivačem) – na čistu, matiranu površinu kit i boja najbolje prianjaju.
Sada slede ključni koraci ispravljanja lima i pripreme za farbanje. U nastavku je vodič korak-po-korak kroz čitav postupak sanacije većih oštećenja karoserije:
Ovime je postupak završen – udubljenje je ispravljeno, a obnovljeni deo ofarban i zaštićen. Čestitamo!
Popravka limarije na autu u sopstvenoj režiji može biti veoma isplativa i zadovoljstvo je videti kako svojim rukama vraćate stari sjaj vozilu. Ipak, budite svesni svojih granica. Strpljenje i pažnja su presudni – ne žurite ni sa jednim korakom, jer precizna priprema donosi profesionalan rezultat. Uvek je bolje odvojiti koji sat više za sušenje kita ili dodatno brušenje, nego požuriti pa dobiti neravnine ili razliku u tonu boje.
Ako primetite da je oštećenje preobimno – na primer, naboran lim (višestruka savijanja) na teško dostupnom delu šasije, ili napukline na nosačima – možda je bolje potražiti pomoć iskusnog auto-limara. Takođe, kada je bezbednost vozila ugrožena (npr. oštećenje nosivih delova karoserije), kućne popravke nisu preporučljive. U takvim slučajevima, stručnjak će koristiti hidraulične prese ili rame za ispravljanje šasije (prese i druga teška oprema) kako bi vratio fabričke mere i obezbedio sigurnost vozila.
Za sve ostale situacije – od manjih ulubljenja do umerenih oštećenja – uz pravilan alat možete postići odlično rešenje kod kuće. Redovno održavajte svoj alat čistim i ispravnim; dobro očuvan alat trajaće godinama i biće spreman kada vam zatreba za nove poduhvate. Popravka limarije zahteva veštinu, ali se veština stiče praksom. Počnite od manjih popravki, a kako budete sticali sigurnost, moći ćete se upustiti i u veće projekte na svom automobilu.
Na kraju, ne samo da ćete uštedeti novac, već ćete i steći vredno iskustvo i zadovoljstvo kada pogledate svoj automobil i znate da ste sami uklonili trag nezgode. Uz kvalitetne alate i materijale iz naše ponude i uz pridržavanje ovih saveta, svaka limarijska popravka biće znatno lakša i uspešnija. Srećan rad!