Curenje ulja – Uzroci, dijagnostika i rešenje

 

Curenje ulja – Uzroci, dijagnostika i rešenje

Curenje ulja je problem koji, ako se ignoriše, može prerasti u ozbiljnu štetu motora. Ali često nije kompleksan posao za otkriti – ključ je u pravovremenoj dijagnostici i ispravnim merama. U ovom vodiču ću proći kroz najčešće uzroke, kako da samostalno locirate izvor curenja i kada treba pozvati servis.

 

Zašto je važno reagovati rano

  • Nizak nivo ulja može uzrokovati pregrevanje i ubrzano trošenje delova motora.

  • Ulje koje curi na toplotne delove može izazvati osetljiv miris, dim ili čak oštećenje kablova i izolacija.

  • Ako curenje traje dugo, može se proširiti na susedne zaptivke, dihtunge i dovesti do lančanih kvarova.

  • Laki kapljici često počinju kao mali problem, pa je reagovanje pri prvom znaku najbolja strategija.

Najčešći uzroci curenja ulja

Evo spiska uzroka koji se najčešće pojavljuju kod automobila:

Uzrok

Detalji

Karakteristike curenja

Istrošeni ili oštećeni zaptivci / zaptivke

Sa vremenom, zaptivni materijali (gumeni, silikonski, višeslojni limovi) gube elastičnost, pucaju ili se deformišu.

Ulje se “razliva” duž spojeva, često oko poklopca ventila, poklopca bregaste ose, glave motora.

Labav, oštećen ili loše zategnut čep za ispuštanje ulja

Nakon zamene ulja, čep nije pravilno zategnut ili gumica (ringer) nije zamenjena.

Ulje kaplje sa dna kartera ili ispod motora.

Poklopac za punjenje ulja je neispravan

Ako poklopac ne zatvara dobro, pri pritisku ulja može doći do “prosipanja” prilikom rada motora.

Manja curenja, često vidljiva na vrhu motora.

Oštećen karter ili pukotina

Udari odozdo, kamenčići ili korozija mogu izazvati pukotine ili oštećenja kartera.

Kapljanje ispod motora, često između točkova napred ili nazad.

Curi sa senzora pritiska ulja ili sličnih priključaka

Konektori, senzori i senzorski spojevi imaju gumene zaptivke koje vremenom mogu propustiti ulje.

Curenje blizu bloka motora, senzorima, električnim priključcima.

Neispravna ventilacija kartera / PCV sistem

Ako je PCV ventil zapušen, stvara se viši pritisak u karteru i ulje “izbija” na slabijim mestima.

Ulje se često pojavljuje na spojnicama, crevima, poklopcima.

Oštećen zaptivac radilice ili zaptivac bregaste ose

To su rotirajuće komponente sa stalnim opterećenjem – zaptivci ovde trpe najviše habanja.

Curenje na prednjoj ili zadnjoj strani motora.

 

Kako dijagnostikovati (korak po korak)

  1. Očistite motorni prostor i dno motora
    Uklonite prljavštinu i stari talog ulja. To pomaže da jasno vidite sve sveže tragove curenja prilikom testiranja.

  2. Vizuelna inspekcija
    Upotrebite dobar izvor svetla i ogledalo za teško dostupne delove. Proučite spojeve poklopaca, zaptivke, spojnice creva i senzore.

  3. Test sa UV bojom / fluorescentnim aditivom
    Dodajte UV boju u ulje, pustite motor da radi, i potom posmatrajte mesto curenja crnom/UV lampom. Ovo je jedna od preporučenih metoda za lociranje skrivenih curenja.

  4. Praćenje nivoa ulja
    Redovno proveravajte štap za ulje. Ako nivo opada, to potvrđuje da curenje nije samo “površinsko”.

  5. Test pritiska kartera (kada je potrebno)
     U nekim slučajevima serviser može privremeno blokirati PCV sistem i meriti pritisak u karteru, da vidi da li unutrašnji pritisak “izbija” ulje.

  6. Test kompresije ili leak-down test za dijagnozu dihtunga glave
     Ako sumnjate da je problem u zaptivci glave motora, serviser može uraditi leak-down test ili proveru gasova u rashladnoj tečnosti.

 

Rešenja (popravka i prevencija)

  • Zamena oštećenih zaptivaka / semeringa
     Nakon identifikacije izvora, zaptivaci se moraju zameniti kvalitetnim dijelovima.

  • Zamena čepa za ispuštanje ulja i gumice
     Pri svakoj zameni ulja, promenite i ringer (gumicu) čepa i pravilno zategnite.

  • Zamena poklopca punjenja ulja
     Ako poklopac curi ili ne zatvara dobro, zamenite ga novim sa kvalitetnim zaptivnim prstenom.

  • Popravka kartera ili zamena
     Ako je karter oštećen, zavarenje ili zamena kartera su rešenja, zavisno od stepena štete.

  • Proveriti i čistiti PCV ventil / sistem ventilacije kartera
     Redovno održavanje ovog sistema smanjuje rizik od curenja usled prekomernog pritiska.

  • Redovne provere i održavanje
     U sklopu redovnog servisa proveravaj stanje zaptivki, spojeva i senzora.

Kvalitetno ulje i ispravna viskoznost
 Ulje koje je previše tanko ili neprikladno može lakše “izgurati” zaptivke koje su već sklone propustima.

 

 

Zaključak

Curenje ulja je problem koji ne valja ignorisati — ali srećom, nije uvek veliki kvar. Početna dijagnostika može utvrditi lokalizovani uzrok (zaptivka, čep, senzor, karter), a brzo i pravilno rešavanje sprečava veće posledice.

Ako nakon svojih provera ne uspevate da lociraš uzrok, najbolje je da dođete u profesionalni servis - naročito kada je curenje blizu ključnih spojeva ili na mestima teško dostupnim.