Kako ispustiti vazduh iz hidraulične dizalice?

Da li vaša hidraulična dizalica više ne podiže teret kao nekada, ili se čuje „šištanje” dok radite s njom? Velika je verovatnoća da se u sistemu skuplja vazduh, što smanjuje efikasnost dizalice. Bilo da koristite krokodil dizalicu (podnu garažnu dizalicu na točkićima) ili pašteta dizalicu (vertikalnu hidrauličnu dizalicu), pravilno odzračivanje je ključ za povratak njene pune snage. U ovom vodiču, objasnićemo kako ispustiti vazduh iz hidraulične dizalice korak po korak, uz praktične savete za održavanje.

Zašto dolazi do vazduha u hidrauličnoj dizalici?

Hidraulične dizalice rade na principu prenosa sile pomoću ulja u zatvorenom sistemu. Međutim, vremenom i upotrebom mogu nastati mehurići vazduha u tom sistemu. Evo nekoliko razloga zašto se to dešava:

  • Transport i skladištenje: Nove dizalice često imaju vazduh u sebi zbog transporta. Čak i potpuno nova dizalica može zahtevati odzračivanje pre prve upotrebe.

  • Curenje ulja: Ako je nivo hidrauličnog ulja opao usled manjeg curenja ili duže upotrebe, vazduh može ući kroz otvor za ulje dok dizalica leži ili je nagnuta. Uvek proverite da li na dizalici ima tragova ulja i da li su svi ventili pravilno zategnuti.

  • Nepravilno skladištenje: Držanje hidraulične dizalice na boku ili naopako može dovesti do ulaska vazduha u komore. Dizalicu uvek odložite uspravno i sa potpuno spuštenim klipom.

  • Trošenje zaptivki: Istrošeni O-prstenovi i zaptivke ventila mogu propustiti vazduh u sistem. Ovo je češće kod starijih ili intenzivno korišćenih dizalica.

Zašto je vazduh problem? Jednostavno rečeno, vazduh se može sabiti, a ulje nije. To znači da kad u sistemu ima vazduha, pritisak se ne prenosi efikasno – dizalica može imati manju nosivost, sporije ili neujednačeno podizanje, ili će se klip vraćati unazad pod opterećenjem. Zato je ispuštanje vazduha (odzračivanje) važan deo održavanja svake hidraulične dizalice.

Priprema pre ispuštanja vazduha

Pre nego što počnete sa konkretnim koracima, obavezno uradite sledeće kako biste radili bezbedno i efikasno:

  • Radite na ravnoj podlozi: Postavite dizalicu na čvrstu i ravnu površinu. Ako odzračujete auto dizalicu, vozilo neka bude na ravnom i osigurano (ali ne pod teretom dizalice tokom samog ispuštanja vazduha).

  • Koristite pomoćne oslonce: Ukoliko ste vozilo prethodno podigli dizalicom, spustite ga i upotrebite klocne ili podmetače kao sigurnosnu meru. Nikada ne radite ispuštanje vazduha dok je teret podignut na dizalici!

  • Zaštita i oprema: Stavite rukavice zbog mogućeg kontakta sa uljem. Pripremite čistu krpu ili papirne ubruse – malo ulja može iscureti tokom postupka.

  • Proverite nivo ulja unapred: Pre odzračivanja pogledajte nivo hidrauličnog ulja (obično postoji mali čep ili šipka za nivo). Ako je ulja premalo, pripremite odgovarajuće hidraulično ulje za dizalice za dopunu kasnije. Nikako nemojte koristiti kočiono ili motorno ulje – potreban je baš fluid namenjen hidrauličnim sistemima dizalica.

Kada ste sve ovo obavili, spremni ste da ispustite vazduh iz vaše dizalice. U nastavku sledi detaljan vodič kroz korake.

Kako ispustiti vazduh iz hidraulične dizalice (korak po korak)

Sledi postupak odzračivanja koji možete primeniti na većini manjih hidrauličnih dizalica za vozila (tzv. krokodil ili pašteta dizalice). Pažljivo pratite korake redom:

  1. Otvorite ventil za spuštanje i spustite dizalicu do kraja. Svaka hidraulična dizalica ima ventil za otpuštanje pritiska (obično to radite okretanjem ručice ili posebnog ventila). Rotirajte ventil u smeru spuštanja kako biste u potpunosti spustili klip dizalice do najniže tačke. Uverite se da na dizalici nema tereta tokom ovoga.

  2. Pronađite i uklonite čep za punjenje ulja. Kod manjih krokodil dizalica često treba skinuti pokrovnu pločicu na vrhu da biste došli do otvora za ulje. Kod dizalica pašteta gumeni čep za ulje obično je sa strane cilindričnog rezervoara. Pažljivo uklonite taj čep za punjenje ulja – najbolje prstima ili malim ravnim šrafcigerom. Napomena: Nemojte još uvek potpuno iscediti ulje, samo otvorite otvor.

  3. Pumpajte dizalicu nekoliko puta sa otvorenim ventilom. I dalje ostavite ventil za spuštanje otvorenim. Sada polugom (ručicom) napumpajte dizalicu brzim pokretima 5-10 puta. Pošto je ventil otvoren, dizalica se neće podizati, ali ovaj pokret će istisnuti vazduh iz radnih cilindara i sabiti ga blizu otvorenog čepa za ulje.

  4. Ispustite vazduh kroz otvor za ulje. Ovo je ključni korak – lagano pritisnite gumeni čep za ulje (ili nagnite metalni čep ako je na navoj, tek toliko da vazduh može da izađe). Trebalo bi da čujete šištanje vazduha koji izlazi. Budite pažljivi da potpuno ne skinete gumeni čep ili da ga ne ispustite – cilj je da vazduh izađe, a da ulje ostane unutra. Možete koristiti krpu da pokupite kapljice ulja koje bi mogle iscureti.

  5. Zatvorite ventil i testirajte dizalicu. Okrenite ventil za spuštanje natrag u zatvoreni položaj (zategnite ga). Zatim pumpajte dizalicu kao da želite nešto da podignete. Posmatrajte da li se klip sada podiže glatko i bez odlaganja. Trebalo bi da osetite čvrst otpor na polugi i vidite ravnomerno podizanje. Ako sve radi kako treba – čestitamo, uspešno ste odzračili dizalicu!

  6. Ponovite postupak ako je potrebno. Neretko može ostati još malo vazduha u sistemu. Ako primetite da dizalica i dalje ne drži pritisak idealno, spustite je i ponovo ponovite korake 1–5 par puta. Svako dodatno odzračivanje trebalo bi da poboljša performanse dok sav vazduh ne bude oslobođen.

  7. Dopunite hidraulično ulje. Kada ste se rešili vazduha, proverite nivo ulja kroz otvor. Kod potpuno spuštene dizalice, nivo ulja treba da bude tik ispod ruba otvora za punjenje. Ako nedostaje ulja, dolijte hidraulično ulje za dizalice do tog nivoa. Ovo osigurava maksimalnu snagu podizanja i sprečava ponovno uvlačenje vazduha. Zatim vratite čep za ulje čvrsto na mesto.

  8. Završna provera rada: Ponovo zatvorite ventil i testirajte dizalicu pod opterećenjem (podignite manji teret ili deo vozila, uz obavezno korišćenje klocni za osiguranje). Dizalica bi sada trebalo da podiže glatko, bez propadanja i bez neobičnih zvukova.

Ovim postupkom ste uspešno ispustili vazduh iz hidraulične dizalice. Uvideli ste da vam nisu bile potrebne posebne veštine – samo strpljenje i praćenje pravih koraka. Sledeće, nekoliko dodatnih saveta kako da vaša dizalica ostane u vrhunskoj formi.

 

Saveti za održavanje hidrauličnih dizalica

Da bi vaša hidraulična dizalica (bilo za kućnu garažu ili profesionalnu upotrebu) pouzdano radila dugi niz godina, pridržavajte se i ovih smernica za pravilno održavanje:

Redovna kontrola ulja: Proverite nivo i čistoću ulja bar jednom godišnje ili češće ako dizalicu koristite intenzivno. Mutno ili zamazano ulje zamenite – vremenom se mogu nakupiti prljavština i vlaga. Sve dizalice zahtevaju kvalitetno ulje odgovarajuće gradacije.

Preventivno odzračivanje: I ako dizalica radi dobro, nije loše odzračiti je s vremena na vreme, recimo jednom godišnje. Ovo posebno važi pred zimu ili duži period nekorišćenja – da biste uklonili eventualni kondenzovani vazduh i proverili stanje.

Pregled zaptivki i ventila: Dok radite na ispuštanju vazduha, bacite pogled na gumene zaptivke oko klipa i ventila. Ako uočite naprsline ili curenje ulja oko njih, planirajte zamenu u ovlašćenom servisu. Pravovremena zamena jeftinih zaptivki može sprečiti ozbiljnije kvarove.

Čistoća i skladištenje: Posle svake upotrebe, obrišite dizalicu od prljavštine i prašine. Nikada nemojte ostavljati dizalicu napolju na kiši ili u vlažnom okruženju – hrđa može oštetiti cilindre i opruge. Idealno je čuvati je u suvoj garaži, u uspravnom položaju, sa spuštenim klipom.

Bezbednost na prvom mestu: Podsećamo, nikada se ne oslanjajte samo na dizalicu pri radu ispod vozila. Hidraulične dizalice služe za podizanje, a vozilo potom obavezno oslonite na stalan nosač poput adekvatnih klocni ili stubova. Dizalica je tu da podigne, a klocne da drže teret sigurno.

Pridržavanje ovih saveta osiguraće da vaša oprema radi optimalno i da postupak ispustanja vazduha retko bude potreban. Uvek imajte na umu da je dobra briga o alatu i opremi ulaganje koje se višestruko isplati kroz bezbedan rad i dugotrajnost.

Kada popraviti, a kada zameniti dizalicu?

Odzračivanje hidraulične dizalice rešava najveći broj problema sa podizanjem. Međutim, ponekad dizalica i nakon toga ne funkcioniše kako treba – što može ukazivati na mehanički kvar. Na primer, ako dizalica i dalje polako popušta pod teretom uprkos ispravnom odzračivanju i punom nivou ulja, moguće je da je otkazao nepovratni ventil ili da su istrošeni unutrašnji delovi.

U takvim situacijama najbolje je potražiti stručni servis ili razmisliti o nabavci nove dizalice. Moderni modeli su često unapređeni sa boljim zaptivkama i sigurnosnim ventilima protiv preopterećenja. Na tržištu postoji širok izbor – od kompaktnih ručnih dizalica za prtljažnik, preko garažnih krokodil dizalica različitih nosivosti, sve do velikih dvostubnih dizalica za radionice. Ako se odlučite za kupovinu, možete pogledati našu ponudu kategorije dizalice gde možete naći sve vrste podizača koji će odgovoriti vašim potrebama.

Sve u svemu, ispuštanje vazduha iz hidraulične dizalice je postupak koji će obnoviti njenu efikasnost i obezbediti bezbednost prilikom rada. Uz malo vremena i pažnje, svaki majstor može sam da odzrači svoju dizalicu prateći gore opisane korake. Redovno održavanje i pravilna upotreba produžiće vek vaše opreme – bilo da je reč o maloj ručnoj dizalici ili profesionalnoj opremi u servisu. Kada je vaša hidraulična dizalica u vrhunskom stanju, svaki posao dizanja tereta biće lak, brz i siguran!